Wprowadzenie
Warszawa coraz bardziej skupia się na promowaniu zrównoważonego transportu, a jednym z kluczowych aspektów tego trendu jest rozwój infrastruktury rowerowej.
W dzielnicy Wola do budżetu obywatelskiego na rok 2024 zgłoszono szereg projektów mających na celu ułatwienie poruszania się rowerem. Mieszkańcy mają teraz szansę zadecydować, które propozycje zostaną zrealizowane, a urzędnicy aktualnie oceniają projekty pod kątem formalno-prawnym. Poniżej przedstawiamy niektóre z najbardziej interesujących propozycji, które mogą znacząco wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo rowerzystów w Woli.
Ścieżka Rowerowa wzdłuż Skweru Karaimskiego
Jeden z proponowanych projektów, wyceniony na ponad 620 tys. zł, zakłada budowę 400-metrowej ścieżki rowerowej pomiędzy ulicami Pustola a Elekcyjną, wzdłuż skweru Karaimskiego. Obecnie cykliści muszą korzystać z ograniczonych możliwości legalnego przejazdu między ulicami Redutową a Elekcyjną, co często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na chodnikach. Nowa ścieżka rowerowa oddzieli ruch pieszych od rowerzystów, zwiększając bezpieczeństwo obu grup.
Rozwój Łączników Rowerowych i Sadzenie Drzew
Kolejna propozycja, której koszt szacuje się na ponad 1,1 mln zł, dotyczy wyznaczenia lub budowy brakujących odcinków infrastruktury rowerowej w różnych częściach Woli. Projekt obejmuje między innymi:
- 420-metrowy odcinek po wschodniej stronie Elekcyjnej od Górczewskiej do Batalionu Zośka,
- 120-metrowy odcinek obok pętli tramwajowej Cmentarz Wolski,
- 440-metrowy odcinek wzdłuż Młynarskiej i alei Solidarności,
- 450-metrowy odcinek wzdłuż Górczewskiej od Syreny do Wawelberga,
- 520-metrowy odcinek po północnej stronie Kasprzaka od Płockiej do Bema.
Projekt zakłada również posadzenie 100 drzew, co dodatkowo poprawi estetykę i jakość powietrza w dzielnicy.
Kontrowersyjny Projekt na Górczewskiej
Najdroższy z projektów, o wartości 1,5 mln zł, zakłada utworzenie dwukierunkowej drogi dla rowerów na prawym pasie północnej jezdni ul. Górczewskiej, na odcinku od przejazdu dla rowerów na wysokości numeru 116 do wjazdu do Wola Parku oraz od tego wjazdu do przystanku autobusowego Metro Urlychów 02. Ten pomysł jest nieco kontrowersyjny, ponieważ wiąże się z odebraniem jednego pasa ruchu kierowcom. Jednak, jak przekonuje autor projektu, ul. Górczewska ma wystarczającą szerokość, by utworzenie ścieżki rowerowej nie wpłynęło znacząco na przepustowość ruchu samochodowego.
Podsumowanie
Przedstawione projekty dla rowerzystów w dzielnicy Wola mają potencjał, aby znacznie poprawić infrastrukturę rowerową i uczynić ją bardziej przyjazną dla mieszkańców. Ostateczna decyzja o realizacji tych propozycji zostanie podjęta przez mieszkańców podczas czerwcowego głosowania. Jeśli zostaną one zaakceptowane, Wola może stać się jeszcze bardziej przyjazna dla cyklistów, zachęcając do korzystania z rowerów jako środka transportu.
+ There are no comments
Add yours