W Polsce, system kontroli prędkości na drogach opiera się na zaawansowanych technologiach, takich jak fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości.
Pomimo ich powszechnego stosowania, wielu kierowców wciąż nie zna dokładnych zasad działania tych urządzeń oraz granic tolerancji przekroczenia prędkości, które mogą ich uchronić przed mandatem. W niniejszym artykule przyjrzymy się, na jakie marginesy błędu mogą liczyć kierowcy oraz jak prawo reguluje kwestie pomiarów prędkości.
Technologia i dokładność urządzeń pomiarowych
Urządzenia pomiarowe, takie jak fotoradary, nie są w pełni niezawodne i mają dopuszczalne marginesy błędu. Na przykład, liczniki samochodowe mogą wykazywać pewne odchylenia od rzeczywistej prędkości pojazdu. W wielu krajach europejskich, jak Francja czy Niemcy, przepisy uwzględniają te potencjalne błędy na korzyść kierowcy. Oznacza to, że systemy rejestrujące przekroczenie prędkości odejmują pewną wartość od zmierzonej prędkości, co pozwala na niewielkie przekroczenia bez konsekwencji.
Polski system pomiaru prędkości
W Polsce prawo podchodzi do kwestii pomiaru prędkości bardziej rygorystycznie. Fotoradary są uznawane za niemal nieomylne, a ewentualne marginesy błędu zależą od rodzaju urządzenia rejestrującego oraz od stopnia przekroczenia prędkości przez kierowcę. W praktyce jednak, istnieje pewna tolerancja, która chroni kierowców przed mandatami za niewielkie przekroczenia prędkości.
Tolerancja w praktyce
Zgodnie z polskimi przepisami, stacjonarne urządzenia rejestrujące, takie jak fotoradary, nie mogą rejestrować przekroczeń prędkości o mniej niż 11 km/h. Oznacza to, że kierowca może jechać z prędkością do 60 km/h w strefie z ograniczeniem do 50 km/h, nie ryzykując mandatu. Podobnie, przy ograniczeniu prędkości do 60 km/h, „bezpieczny” limit wynosi 70 km/h, a przy 70 km/h – 80 km/h.
Ręczne pomiary prędkości przez policję
Jednakże, gdy prędkość jest mierzona przez policjanta przy użyciu ręcznego radaru, taka tolerancja nie obowiązuje. Teoretycznie, policjant może ukarać kierowcę za przekroczenie prędkości nawet o 8 km/h. Choć w praktyce rzadko się to zdarza, takie przypadki są możliwe.
Odcinkowe pomiary prędkości
Odcinkowe pomiary prędkości są stosowane na dłuższych odcinkach dróg i także uwzględniają tolerancję do 10 km/h. Oznacza to, że na odcinku drogi z limitem 120 km/h kierowca może jechać średnio 130 km/h, nie ryzykując mandatu. Rzecznik CANARD, Wojciech Król, potwierdził, że te same zasady tolerancji obowiązują w przypadku odcinkowych pomiarów prędkości, jak w przypadku fotoradarów.
Margines błędu pomiarowego
W Polsce systemy pomiarowe nie odejmują potencjalnego błędu pomiaru od zmierzonej prędkości na korzyść kierowcy. Jeśli fotoradar zarejestruje przekroczenie prędkości o 21 km/h powyżej limitu, mandat będzie wystawiony za przekroczenie o 21 km/h. Przepisy nie uwzględniają tu żadnej dodatkowej tolerancji, mimo że urządzenia mogą mieć margines błędu wynoszący +/- 3 km/h do 100 km/h i 3% powyżej 100 km/h.
Skuteczność systemów pomiarowych
Pomimo tego, liczba naruszeń rejestrowanych przez fotoradary w Polsce maleje. Przyczynia się do tego m.in. powszechność nawigacji i innych urządzeń ostrzegających przed fotoradarami. Odcinkowe pomiary prędkości również okazują się bardzo skuteczne w zmniejszaniu liczby wykroczeń.
Lokalizacja fotoradarów
Fotoradary nie mogą być ustawiane bliżej siebie niż 500 metrów w terenie zabudowanym i 2000 metrów poza terenem zabudowanym. Wyjątkiem są sytuacje, w których urządzenia rejestrują inne naruszenia niż przekroczenie dopuszczalnej prędkości lub dokonują pomiaru prędkości pojazdów nadjeżdżających z innego kierunku ruchu.
Oznakowanie urządzeń
Znaki D-51 ostrzegają o zbliżaniu się do fotoradaru i mają na celu uspokojenie ruchu. Oznakowane powinny być również odcinkowe pomiary prędkości, aby kierowcy byli świadomi kontroli. Przepisy nie nakazują jednak oznakowania miejsc, gdzie rejestrowane są przejazdy na czerwonym świetle, co pozostawia te miejsca nieoznakowane.
Podsumowując, w Polsce istnieje określona tolerancja na niewielkie przekroczenia prędkości w przypadku fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości. Jednakże, kierowcy powinni zachować ostrożność, szczególnie w przypadku ręcznych pomiarów prędkości dokonywanych przez policjantów, gdzie taka tolerancja może nie być stosowana. Znajomość tych przepisów pozwala kierowcom na świadomą i bezpieczną jazdę, minimalizując ryzyko otrzymania mandatu.
+ There are no comments
Add yours