Dopłaty do używanych aut elektrycznych z Niemiec 2024 – dotacje od Państwa

Estimated read time 3 min read

Wprowadzenie

Rząd Donalda Tuska planuje wprowadzenie programu dopłat do zakupu używanych samochodów elektrycznych,

w tym tych sprowadzanych z zagranicy – Niemiec. Na ten cel przeznaczono imponującą kwotę 1,6 miliarda złotych, co stanowi dwukrotność środków przewidzianych na dopłaty do nowych aut elektrycznych. Decyzja ta wynika z potrzeby modernizacji floty samochodowej w Polsce, gdzie dominują starsze pojazdy. Dopłaty do używanych elektryków z Niemiec.

Sytuacja na Polskim Rynku Motoryzacyjnym

Polski rynek motoryzacyjny jest zdominowany przez samochody używane, z których większość ma wiele lat. Średni wiek samochodu w Polsce to 14,9 roku, a sprowadzane auta mają średnio 12 lat. W obliczu wysokich cen nowych samochodów elektrycznych, zakup używanego auta na prąd staje się bardziej realną opcją dla wielu Polaków. Rządowe dopłaty mają na celu ułatwienie tego procesu i promowanie elektromobilności w kraju.

Poparcie dla Programu

Decyzja rządu spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony środowisk promujących pojazdy elektryczne. Aleksander Rajch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, wyraził entuzjazm:

„Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni wysokością budżetu, który zdecydowanie przewyższa dotychczasowe wsparcie zakupu pojazdów elektrycznych w ramach programu 'Mój elektryk’. Widząc pozytywny wpływ subsydiów na dynamikę rozwoju sektora, możemy prognozować, iż dofinansowanie używanych elektryków jeszcze bardziej przyczyni się do popularyzacji elektromobilności.”

Kontrowersje i Wątpliwości

Nie wszyscy jednak są przekonani co do skuteczności i sensowności programu. Anna Bryłka z Konfederacji zwróciła uwagę na ryzyko, jakie niesie zakup używanego auta elektrycznego:

„Rząd zapowiada dopłaty do używanych aut elektrycznych, wynikające z rewizji KPO. Czy to oznacza, że Polska stanie się rynkiem zbytu dla używanych aut elektrycznych z Niemiec? I jeszcze polski rząd do tego dopłaci?”

Podobne obawy podnosi serwis Interia Motoryzacja, który zwraca uwagę na potencjalne problemy z bateriami w starszych samochodach elektrycznych. Wraz z wiekiem auta rośnie ryzyko awarii baterii, a ich wymiana może kosztować dziesiątki tysięcy złotych, co często przewyższa wartość samego pojazdu.

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) obejmuje również anulowanie podatku od aut spalinowych, który zostanie zastąpiony przez dopłaty do samochodów elektrycznych. Plan zakłada dopłaty w wysokości 30 tysięcy złotych na pojazdy „ze średniej półki”. Rząd liczy na to, że takie wsparcie finansowe zachęci więcej osób do zakupu aut elektrycznych.

Podsumowanie

Planowane dopłaty do używanych samochodów elektrycznych są krokiem w stronę modernizacji floty samochodowej w Polsce i promowania elektromobilności. Mimo pozytywnego odbioru ze strony wielu środowisk, program budzi również kontrowersje i wątpliwości, szczególnie w kontekście długoterminowej trwałości używanych aut elektrycznych. Jak program wpłynie na rynek motoryzacyjny i jakie przyniesie korzyści, czas pokaże. Jednak już teraz wiadomo, że rząd Donalda Tuska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku zielonej transformacji transportu w Polsce.

Linie używanych samochodów elektrycznych na sprzedaż przed nowoczesnym salonem, z widocznymi znakami promującymi rządowe dopłaty. Klienci rozmawiają i oglądają auta w słoneczny dzień.

Podobne artykuły

+ There are no comments

Add yours