Elektryk, diesel, benzyna, LPG – co wybrać? Porównanie kosztów na 100 km

Estimated read time 5 min read

Elektryk czy spalinówka? Ministerstwo Przemysłu ujawnia, który napęd jest najtańszy na 100 km.

Wybór odpowiedniego rodzaju napędu dla samochodu to decyzja, która może mieć znaczący wpływ na koszty użytkowania pojazdu. Coraz więcej kierowców zastanawia się, czy lepiej zainwestować w samochód elektryczny, pozostać przy tradycyjnej spalinówce, czy może wybrać alternatywne rozwiązania, takie jak LPG czy wodór. Aby rozwiać wątpliwości, Ministerstwo Przemysłu przeprowadziło analizę, porównującą średnie koszty przejechania 100 kilometrów różnymi typami napędu. Wyniki tego badania mogą być zaskakujące dla wielu osób.

Porównanie kosztów różnych napędów

Ministerstwo Przemysłu przeprowadziło szczegółowe porównanie kosztów przejechania 100 km dla samochodów napędzanych benzyną, olejem napędowym, LPG, gazem ziemnym (CNG), wodorem, a także energią elektryczną. Do obliczeń wybrano najpopularniejsze modele samochodów osobowych zarejestrowanych w 2023 roku, obejmujące pojazdy z silnikami benzynowymi i diesla o mocy 100-150 KM oraz elektryczne BEV o mocy 170-250 KM, z segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossoverów.

LPG wygrywa w kategorii kosztów

Z analizy wynika, że najbardziej opłacalnym rozwiązaniem pod względem kosztów na 100 km jest wybór samochodu zasilanego LPG. Koszt przejechania 100 km na autogazie wynosi jedynie 22,12 zł. Dla porównania, koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym, przy korzystaniu z ogólnodostępnych stacji ładowania, jest niemal dwukrotnie wyższy. Podobnie jest w przypadku gazu ziemnego CNG, który również wypada drożej.

Wyniki te pokazują, że mimo rosnącej popularności samochodów elektrycznych, pod względem bezpośrednich kosztów przejazdu, LPG wciąż pozostaje najtańszą opcją na rynku. Co więcej, jazda na LPG jest ponad trzykrotnie tańsza w porównaniu z kosztami użytkowania samochodów napędzanych wodorem, który obecnie jest jednym z najdroższych rozwiązań, również ze względu na ograniczoną infrastrukturę do tankowania.

Diesel i benzyna: kompromis między kosztami a dostępnością

Samochody z silnikami diesla i benzynowymi wciąż cieszą się dużą popularnością, mimo że nie są najtańszą opcją na rynku. Koszt przejechania 100 km samochodem z silnikiem diesla wynosi 30,41 zł dla pojazdów z segmentu C oraz 37,53 zł dla średnich SUV-ów i crossoverów. Choć jest to droższe niż LPG, to wciąż tańsze niż benzyna czy prąd z ogólnodostępnych stacji ładowania.

Koszt przejechania 100 km samochodem z silnikiem benzynowym jest nieco wyższy i wynosi odpowiednio 36,37 zł dla samochodów klasy C oraz 47,00 zł dla SUV-ów i crossoverów. Benzyna, choć droższa od diesla, jest wciąż szeroko dostępna i stanowi rozsądny kompromis dla kierowców, którzy cenią sobie wygodę i niezależność od stacji ładowania.

Samochody elektryczne: wygoda kosztem ceny

Samochody elektryczne, mimo że są uznawane za przyszłość motoryzacji, wciąż nie mogą konkurować z LPG pod względem kosztów użytkowania. Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym, zasilanym z ogólnodostępnych stacji ładowania, wynosi 42,22 zł dla pojazdów z segmentu C oraz 42,48 zł dla SUV-ów i crossoverów. Choć różnica między elektrykiem a samochodem benzynowym nie jest ogromna, to jednak w dłuższej perspektywie może się ona znacząco zwiększyć, zwłaszcza przy częstym korzystaniu z szybkich stacji ładowania.

Warto jednak zauważyć, że koszty ładowania mogą być znacznie niższe w przypadku ładowania samochodu w domu, co sprawia, że elektryki stają się bardziej opłacalne dla osób mających dostęp do prywatnych stacji ładowania. Ponadto, samochody elektryczne są tańsze w eksploatacji, gdyż mają mniej części ruchomych, co oznacza niższe koszty serwisowania.

Gaz ziemny CNG i wodór: wysokie koszty i ograniczona dostępność

Na końcu zestawienia znalazły się samochody napędzane gazem ziemnym (CNG) i wodorem. Koszty użytkowania tych pojazdów są najwyższe, a dodatkowo infrastruktura do tankowania jest w Polsce wciąż mocno ograniczona. Choć CNG jest tańszy od wodoru, to wciąż jest mniej opłacalny niż tradycyjne paliwa czy elektryczność. Koszty przejechania 100 km samochodem na CNG czy wodór są znacznie wyższe, a ich popularność w Polsce jest nadal marginalna.

Podsumowanie

Wybór napędu do samochodu to decyzja, która wymaga uwzględnienia wielu czynników, w tym kosztów eksploatacji, dostępności infrastruktury oraz indywidualnych preferencji kierowcy. Jak wynika z analizy Ministerstwa Przemysłu, najbardziej opłacalnym wyborem pod względem kosztów na 100 km jest wciąż LPG, które wygrywa z innymi rodzajami napędu. Samochody elektryczne, mimo wyższych kosztów ładowania na stacjach, oferują wygodę i niższe koszty serwisowania, co może przyciągnąć wielu kierowców. Wodór i gaz ziemny, choć nowoczesne i ekologiczne, pozostają najdroższymi opcjami, co ogranicza ich popularność na rynku.

Decyzja o wyborze napędu powinna być dobrze przemyślana, biorąc pod uwagę zarówno koszty eksploatacji, jak i dostępność infrastruktury oraz długoterminowe korzyści. Bez względu na wybór, warto śledzić rynek motoryzacyjny, ponieważ rozwój technologii i zmiany cen paliw mogą w przyszłości wpłynąć na opłacalność poszczególnych rozwiązań.

Elektryk, LPG, diesel: Ministerstwo Przemysłu porównało koszty przejazdu 100 km. Odkryj, który napęd najbardziej się opłaca i jakie są różnice.

Podobne artykuły

+ There are no comments

Add yours