NASA i amatorzy odkrywają niezwykły obiekt – CWISE J1249 opuści Drogę Mleczną?

Estimated read time 5 min read

NASA odkrywa tajemniczy obiekt pędzący przez kosmos z prędkością 1,6 mln km/h.

Najnowsze odkrycie NASA, dokonane przy współpracy z grupą amatorskich astronomów, wywołało poruszenie w świecie nauki. Obiekt oznaczony jako CWISE J1249 porusza się przez naszą galaktykę z prędkością 1,6 miliona kilometrów na godzinę. Co więcej, jego masa jest mniejsza niż masa małej gwiazdy, a skład chemiczny sugeruje, że może być jednym z najstarszych obiektów w Drodze Mlecznej. Ta niesamowita prędkość oraz niezwykłe właściwości CWISE J1249 sprawiają, że jest to jedno z najciekawszych odkryć astronomicznych ostatnich lat.

Historia odkrycia

Odkrycie CWISE J1249 było efektem pracy zespołu amatorskich astronomów: Martina Kabatnika, Thomasa P. Bickle’a i Dana Caseldena, którzy uczestniczyli w programie NASA Backyard Worlds: Planet 9. Program ten zachęca miłośników astronomii z całego świata do przeszukiwania danych zebranych przez satelitę WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer), która między 2009 a 2011 rokiem rejestrowała obrazy w podczerwieni.

15 sierpnia 2024 roku, trójka astronomów-amatorów odkryła szybko poruszający się obiekt na jednym ze zdjęć wykonanych przez WISE. Ich odkrycie zostało potwierdzone przez dalsze obserwacje przy użyciu teleskopów naziemnych, a wyniki badań opublikowano w magazynie „Astrophysical Journal Letters”.

Charakterystyka CWISE J1249

CWISE J1249 to obiekt, który w Drodze Mlecznej nie ma sobie równych. Jego masa jest mniejsza niż masa małej gwiazdy, co czyni go wyjątkowym. Naukowcy spekulują, że może to być brązowy karzeł – obiekt, który plasuje się pomiędzy gazowymi olbrzymami a gwiazdami. Brązowe karły nie są w stanie przeprowadzać reakcji jądrowych polegających na spalaniu wodoru w swoich jądrach, co różni je od zwykłych gwiazd. Wyróżnia je także skład chemiczny – w przypadku CWISE J1249 jest on niezwykle ubogi w żelazo i inne metale, co sugeruje, że obiekt ten może być bardzo stary.

Brązowe karły nie są rzadkością w Drodze Mlecznej, ale CWISE J1249 jest wyjątkowy z kilku powodów. Po pierwsze, jego prędkość – 1,6 miliona kilometrów na godzinę – czyni go jednym z najszybciej poruszających się obiektów w naszej galaktyce. Po drugie, jego skład chemiczny wskazuje, że może pochodzić z jednej z pierwszych generacji gwiazd, co czyni go prawdziwym kosmicznym starożytnym.

Jak powstał CWISE J1249?

Jednym z największych wyzwań dla naukowców jest wyjaśnienie, jak CWISE J1249 osiągnął tak niesamowitą prędkość. Jedna z najbardziej prawdopodobnych hipotez zakłada, że obiekt ten był kiedyś częścią gromady kulistej – gęsto upakowanej grupy starych gwiazd, które orbitują wokół centrum galaktyki. W takim układzie możliwe jest, że CWISE J1249 napotkał parę czarnych dziur. Interakcja grawitacyjna z tak potężnymi obiektami mogła nadać mu ogromną prędkość i wyrzucić go z gromady kulistej, umożliwiając mu ucieczkę z pola grawitacyjnego Drogi Mlecznej.

Tego rodzaju zjawiska są rzadkie, ale nie niemożliwe. W przeszłości obserwowano inne obiekty, które zostały wyrzucone z gromad kulistych przez interakcje z czarnymi dziurami. Jednak w przypadku CWISE J1249 jego niezwykły skład chemiczny i masa sprawiają, że jest on szczególnie interesującym przypadkiem do dalszych badań.

Znaczenie odkrycia

Odkrycie CWISE J1249 ma ogromne znaczenie dla naszej wiedzy o Drodze Mlecznej i jej składnikach. Brązowe karły są jednymi z najmniej zrozumianych obiektów w naszej galaktyce, a CWISE J1249, ze względu na swoją prędkość i skład chemiczny, może dostarczyć nowych informacji na temat ewolucji gwiazd i dynamiki gromad kulistych.

Naukowcy planują dalsze badania CWISE J1249, aby lepiej zrozumieć jego pochodzenie i ewolucję. W szczególności chcą dokładniej zbadać jego skład chemiczny, aby określić, czy rzeczywiście pochodzi on z jednej z pierwszych generacji gwiazd. Takie informacje mogą mieć kluczowe znaczenie dla naszej wiedzy o wczesnym wszechświecie i procesach, które kształtowały naszą galaktykę.

Podsumowanie

Tajemniczy obiekt CWISE J1249, poruszający się z prędkością 1,6 mln km/h, został odkryty przez NASA. Naukowcy badają jego pochodzenie i skład chemiczny.

CWISE J1249 to jeden z najbardziej fascynujących obiektów, jakie kiedykolwiek odkryto w Drodze Mlecznej. Jego niesamowita prędkość, niski skład chemiczny i możliwość pochodzenia z jednej z pierwszych generacji gwiazd sprawiają, że jest to obiekt, który może zmienić naszą wiedzę o ewolucji gwiazd i dynamice gromad kulistych. Odkrycie to jest również doskonałym przykładem na to, jak amatorska astronomia może przyczynić się do istotnych odkryć naukowych, współpracując z profesjonalistami w badaniach kosmosu. W najbliższych latach możemy spodziewać się dalszych badań CWISE J1249, które mogą dostarczyć jeszcze więcej fascynujących informacji na temat tego niezwykłego obiektu.