Budowa drogi ekspresowej S10 Solec Kujawski – Toruń Zachód: kiedy pojada tamtędy samochody
Wprowadzenie
Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Solcem Kujawskim a węzłem Toruń Zachód. Jest to kluczowy krok umożliwiający rozpoczęcie prac budowlanych w terenie. Decyzja ta przybliża realizację całej trasy S10 łączącej Bydgoszcz z Toruniem, która docelowo ma stać się częścią nowoczesnej sieci dróg ekspresowych w Polsce. Oprócz odcinka Solec Kujawski – Toruń Zachód, w planach jest realizacja kolejnych fragmentów trasy, w tym rozbudowa połączenia z Warszawą oraz modernizacja odcinka w kierunku Szczecina. Trwają również prace przygotowawcze dla innych sekcji drogi S10, co ma zapewnić pełną spójność transportową w północno-zachodniej części kraju.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Solec Kujawski – Toruń Zachód jest jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w województwie kujawsko-pomorskim. Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie, gdyż połączy dwa największe miasta regionu – Bydgoszcz i Toruń – znacząco skracając czas przejazdu oraz zwiększając bezpieczeństwo podróży. Nowa trasa wyeliminuje dotychczasowe utrudnienia wynikające z dużego natężenia ruchu na istniejących drogach krajowych i poprawi komfort jazdy zarówno dla mieszkańców, jak i tranzytu międzynarodowego.
Zakres prac budowlanych
Odcinek Solec Kujawski – Toruń Zachód liczy około 21 kilometrów i obejmuje. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 817 milionów złotych, a finansowanie pochodzi z budżetu państwa oraz środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie, mające na celu poprawę mobilności i bezpieczeństwa na trasie łączącej Bydgoszcz i Toruń.
- Budowę nowego węzła Solec Kujawski, który poprawi skomunikowanie miasta z trasą ekspresową.
- Budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w Cierpicach, które zapewnią kierowcom infrastrukturę wypoczynkową.
- 16 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty, przejazdy nad linią kolejową oraz nowoczesne przejścia dla zwierząt.
- Największe w regionie przejście dla zwierząt o długości około 160 metrów (300 metrów z najściami), obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową.
- Budowę dróg dojazdowych i serwisowych ułatwiających dostęp do trasy ekspresowej dla lokalnych mieszkańców i służb technicznych.
Wykonawca i harmonogram realizacji
Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, które zdobyły kontrakt w ramach przetargu organizowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawca planuje rozpoczęcie robót w terenie już na początku marca 2025 roku, o ile warunki pogodowe na to pozwolą. Cała inwestycja powinna zostać zakończona do połowy 2027 roku. Wykonawca przewiduje jednak możliwość wystąpienia opóźnień wynikających z niekorzystnych warunków atmosferycznych, zwłaszcza w okresie zimowym, oraz ewentualnych problemów administracyjnych, takich jak konieczność uzyskania dodatkowych zgód lub uzupełnienia dokumentacji. GDDKiA zaznacza, że harmonogram prac będzie na bieżąco monitorowany, a ewentualne przesunięcia terminów zostaną odpowiednio komunikowane.
Proces uzyskania ZRID i procedura odszkodowawcza
Decyzja ZRID oznacza, że inwestycja oficjalnie weszła w fazę realizacji. ZRID nie tylko umożliwia rozpoczęcie robót, ale także uruchamia proces przejmowania nieruchomości pod budowę drogi. Wojewoda Kujawsko-Pomorski prowadzi obecnie procedurę odszkodowawczą dla właścicieli gruntów, które zostaną zajęte pod inwestycję. Rzeczoznawcy majątkowi będą wyceniać przejęte nieruchomości, a właściciele otrzymają odpowiednie rekompensaty.
Znaczenie drogi S10 w krajowym układzie transportowym
Droga ekspresowa S10 ma kluczowe znaczenie nie tylko dla regionu kujawsko-pomorskiego, ale również dla całego kraju. Poza odcinkiem Solec Kujawski – Toruń Zachód, realizowane są także inne fragmenty tej trasy. W budowie znajduje się m.in. odcinek Szczecin – Piła, który połączy Pomorze Zachodnie z Wielkopolską. W przygotowaniu są również odcinki pomiędzy Wyrzyskiem a Bydgoszczą, a także modernizacja trasy w kierunku Warszawy. GDDKiA prowadzi analizy dotyczące kolejnych etapów realizacji, mających na celu zapewnienie pełnej spójności komunikacyjnej na całej długości S10. Trasa ta docelowo połączy Szczecin z Warszawą, stając się jedną z głównych arterii komunikacyjnych północno-zachodniej i centralnej Polski. Dzięki tej inwestycji poprawi się dostępność transportowa dla przedsiębiorstw, zwiększy się mobilność mieszkańców i usprawni się przewóz towarów pomiędzy ważnymi ośrodkami gospodarczymi.
Korzyści wynikające z budowy drogi ekspresowej S10
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – nowoczesna infrastruktura, bezkolizyjne węzły i nowe standardy bezpieczeństwa ograniczą liczbę wypadków.
- Skrócenie czasu podróży – dzięki nowej trasie czas przejazdu pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem zostanie znacznie skrócony.
- Rozwój gospodarczy regionu – lepsza infrastruktura drogowa zachęci inwestorów do lokowania działalności w pobliżu trasy.
- Zmniejszenie korków i emisji spalin – przeniesienie ruchu na nową drogę zmniejszy natężenie na obecnych trasach i poprawi jakość powietrza.
- Poprawa jakości życia mieszkańców – nowa trasa ograniczy ruch tranzytowy przez mniejsze miejscowości, zmniejszając hałas i zanieczyszczenie środowiska.
Podsumowanie
Decyzja o wydaniu ZRID dla odcinka S10 Solec Kujawski – Toruń Zachód to milowy krok w realizacji tej kluczowej inwestycji drogowej. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze województwo kujawsko-pomorskie zyska lepsze połączenie komunikacyjne, co przełoży się na korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla biznesu. Planowane zakończenie prac w 2027 roku oznacza, że wkrótce region ten dołączy do dynamicznie rozwijającej się sieci polskich dróg ekspresowych. Odcinek ten będzie miał kluczowe znaczenie dla poprawy połączeń między trasami ekspresowymi i autostradami. S10 zapewni wygodny dostęp do autostrady A1, co ułatwi transport w kierunku Gdańska i Łodzi, a także do A2, umożliwiając szybkie połączenie z Warszawą i Poznaniem. Integracja z tymi trasami znacząco poprawi mobilność w regionie i usprawni przewóz towarów na trasach krajowych i międzynarodowych.

Budowa drogi ekspresowej S10 na odcinku Solec Kujawski – Toruń Zachód to kluczowa inwestycja dla regionu, ale warto zwrócić uwagę na jej wpływ na lokalne społeczności. Przejęcie gruntów pod budowę może budzić kontrowersje, zwłaszcza wśród mieszkańców, których działki zostały objęte procedurą ZRID. Istotne będzie szybkie i sprawiedliwe rozpatrzenie odszkodowań oraz zapewnienie alternatywnych tras dla ruchu lokalnego w trakcie realizacji projektu. Dodatkowo należy monitorować wpływ nowej drogi na środowisko, zwłaszcza w kontekście budowy przejść dla zwierząt i ochrony terenów leśnych wzdłuż trasy.