Dlaczego Northvolt sprzedaje fabrykę w Polsce – co dalej z miejscami pracy?

Estimated read time 4 min read

Fabryka baterii Northvolt w Gdańsku na sprzedaż – czy Scania kupi zakład?

Northvolt wycofuje się z Gdańska – Scania nowym właścicielem fabryki baterii?

Szwedzka firma Northvolt, jeden z liderów w produkcji baterii dla przemysłu motoryzacyjnego i energetycznego, podjęła decyzję o sprzedaży swojej fabryki w Gdańsku. Transakcja ta jest elementem szeroko zakrojonej restrukturyzacji przedsiębiorstwa, które od kilku miesięcy boryka się z problemami finansowymi i optymalizuje swoją działalność. Nowym właścicielem zakładu najprawdopodobniej zostanie Scania, renomowany producent ciężarówek i autobusów, który od lat inwestuje w technologie związane z elektromobilnością.

Powody decyzji Northvolt o sprzedaży fabryki w Gdańsku

Northvolt, który od lat rozwija innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii, zainwestował w zakład w Gdańsku w 2021 roku. Fabryka była kluczowym elementem strategii rozwoju firmy w Europie Środkowo-Wschodniej, umożliwiając produkcję systemów bateryjnych dla przemysłu ciężkiego. Jednak w ostatnich miesiącach Northvolt znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, co skłoniło kierownictwo do podjęcia decyzji o restrukturyzacji i sprzedaży części aktywów.

Firma już w listopadzie 2024 roku złożyła wniosek o ochronę przed upadłością, co było wynikiem trudności finansowych wynikających z rosnących kosztów produkcji, spadku popytu na baterie oraz konkurencji ze strony chińskich producentów. W ramach planu naprawczego zarząd Northvolt zdecydował się na optymalizację działalności, co obejmuje m.in. redukcję kosztów i sprzedaż nierentownych aktywów, w tym gdańskiej fabryki.

Kim jest potencjalny nabywca – Scania?

Scania, szwedzki gigant branży motoryzacyjnej, jest jednym z kluczowych partnerów Northvolt w zakresie rozwoju technologii bateryjnych. Firma od lat inwestuje w rozwój pojazdów elektrycznych, a przejęcie fabryki w Gdańsku wpisuje się w jej długofalową strategię rozwoju. Scania jest częścią grupy Volkswagen i jednym z czołowych producentów ciężarówek oraz autobusów na świecie. Posiadanie własnego zakładu produkującego systemy bateryjne może zapewnić firmie większą niezależność i stabilność w dostawach komponentów do pojazdów elektrycznych.

Według nieoficjalnych informacji, wartość transakcji wynosi mniej niż 100 milionów koron szwedzkich (około 8,9 miliona euro). Jest to stosunkowo niewielka suma w porównaniu do pierwotnej inwestycji Northvolt w wysokości 1,6 miliarda koron w 2021 roku. Ostateczna finalizacja sprzedaży zależy jeszcze od zatwierdzenia przez odpowiednie organy regulacyjne.

Jakie konsekwencje niesie sprzedaż fabryki?

Decyzja o sprzedaży fabryki w Gdańsku budzi wiele pytań dotyczących przyszłości rynku bateryjnego w Polsce oraz Europie. Możliwe skutki tej transakcji obejmują:

  1. Zmiany na rynku pracy – Fabryka Northvolt w Gdańsku zatrudnia około 300 osób. Przejęcie przez Scanię może oznaczać restrukturyzację zatrudnienia, ale jednocześnie daje szansę na dalszy rozwój zakładu i utrzymanie miejsc pracy.
  2. Wpływ na sektor elektromobilności – Northvolt był jednym z pionierów w produkcji baterii na dużą skalę w Europie. Jego decyzja o sprzedaży fabryki może wpłynąć na dostępność europejskich systemów bateryjnych, co z kolei może przełożyć się na koszty i dostępność elektrycznych pojazdów ciężarowych.
  3. Konkurencja z Chinami – Europejski rynek baterii boryka się z rosnącą dominacją chińskich producentów, takich jak CATL czy BYD. Decyzja Northvolt o ograniczeniu działalności może dodatkowo osłabić pozycję europejskich firm w tym sektorze.
  4. Przyszłość Northvolt – Pomimo sprzedaży zakładu, Northvolt nadal koncentruje się na budowie gigafabryk w Europie, w tym w Niemczech i Szwecji. Możliwe jest, że firma skupi się na bardziej dochodowych segmentach rynku, takich jak magazyny energii dla sektora energetycznego.

Podsumowanie

Sprzedaż fabryki Northvolt w Gdańsku jest jednym z najważniejszych wydarzeń w branży bateryjnej w Europie. Decyzja ta wpisuje się w szerszy kontekst zmian na rynku elektromobilności i rosnącej konkurencji w sektorze magazynowania energii. Przejęcie zakładu przez Scanię może oznaczać nowe możliwości rozwoju, ale jednocześnie rodzi pytania o przyszłość Northvolt i jego dalszą strategię. W nadchodzących miesiącach kluczowe będzie monitorowanie, jak ta transakcja wpłynie na rynek pracy, dostępność baterii oraz konkurencję między europejskimi a azjatyckimi producentami systemów bateryjnych.

Northvolt sprzedaje fabrykę w Gdańsku firmie Scania. Jakie będą skutki tej transakcji dla rynku baterii i elektromobilności? Sprawdź szczegóły przejęcia.
Kliknij żeby ocenić artykuł
[Total: 2 Average: 3.5]

Podobne artykuły

1 Comment

Add yours
  1. 1
    maciej gdańsk

    Sprzedaż fabryki Northvolt w Gdańsku może również wpłynąć na rozwój lokalnej infrastruktury przemysłowej i dostawców komponentów. Wiele firm współpracujących z Northvolt może stanąć przed koniecznością renegocjacji kontraktów lub poszukiwania nowych odbiorców. Warto też zwrócić uwagę na globalne zmiany w polityce energetycznej – rosnące regulacje dotyczące emisji CO₂ i wsparcie dla zielonych technologii mogą sprawić, że produkcja baterii w Europie stanie się bardziej konkurencyjna wobec dominujących na rynku firm z Chin i USA.

+ Leave a Comment