Czy dzieci będą mogły korzystać z telefonów w szkole? Aktualne stanowisko MEN

Estimated read time 4 min read

Zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach: nowe podejście Ministerstwa Edukacji Narodowej

Wprowadzenie

W ostatnich dniach temat korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów w szkołach stał się jednym z najczęściej dyskutowanych zagadnień w polskiej oświacie. Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka oraz wiceministra Katarzyna Lubnauer odniosły się publicznie do tej kwestii, zapowiadając nowe działania związane z regulacją korzystania z urządzeń mobilnych w placówkach edukacyjnych. Chociaż nie planuje się na razie wprowadzenia odgórnego zakazu, ministerstwo podejmuje kroki zmierzające do ujednolicenia i wspierania dobrych praktyk w tym zakresie.

Stan obecny – czy dzieci mogą używać komórek w szkole?

Obecnie w Polsce brak jest odgórnie narzuconych przepisów, które zakazywałyby korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkół. Zasady te ustalane są indywidualnie przez każdą placówkę w wewnętrznych regulaminach. W praktyce oznacza to, że uczniowie w jednej szkole mogą korzystać z telefonów tylko podczas przerw, a w innej nie mają do nich dostępu w ogóle w trakcie pobytu w szkole.

Wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej

Minister Barbara Nowacka podkreśla, że decyzja o sposobie korzystania z telefonów powinna należeć do społeczności szkolnej. Zaznaczyła, że nie planuje wprowadzenia ogólnokrajowego zakazu, ponieważ kwestie te powinny być konsultowane i dostosowane do realiów konkretnej placówki. Wiceministra Katarzyna Lubnauer zapowiedziała natomiast przeprowadzenie ogólnopolskich badań na temat korzystania z telefonów w szkołach, które pozwolą na zebranie danych i stworzenie bazy dobrych praktyk.

Praktyki międzynarodowe

W wielu krajach europejskich już wprowadzono regulacje ograniczające używanie telefonów komórkowych w szkołach. We Francji od 2018 roku obowiązuje zakaz używania urządzeń mobilnych przez uczniów do 15. roku życia. Podobne zasady funkcjonują w Hiszpanii, Szwecji czy Włoszech. Wprowadzenie takich przepisów miało na celu ograniczenie uzależnienia od smartfonów, poprawę koncentracji oraz zwiększenie aktywności międzyludzkiej wśród uczniów.

Wpływ telefonów na funkcjonowanie uczniów

Wielu pedagogów, psychologów i ekspertów edukacyjnych zwraca uwagę na negatywny wpływ smartfonów na rozwój psychospołeczny dzieci i młodzieży. Wskazuje się na takie problemy jak: rozproszenie uwagi, uzależnienie od mediów społecznościowych, cyberprzemoc, a także osłabienie relacji międzyludzkich. Ograniczenie dostępu do telefonów w czasie zajęć edukacyjnych ma przyczynić się do poprawy wyników nauczania oraz higieny cyfrowej uczniów.

Reakcje społeczne

Propozycje ograniczenia używania telefonów w szkołach budzą mieszane reakcje. Cześć rodziców i nauczycieli popiera takie działania, widząc w nich szansę na poprawę atmosfery i skuteczności nauczania. Inni podnoszą argumenty o potrzebie kontaktu dzieci z rodzicami, szczególnie w sytuacjach nagłych, oraz o możliwościach edukacyjnych, jakie oferują nowoczesne technologie.

Planowane działania Ministerstwa

Ministerstwo Edukacji planuje rozpoczenie ogólnokrajowej kampanii informacyjnej dotyczącej higieny cyfrowej, wspierania relacji bezpośrednich i ograniczania nadużywania urządzeń mobilnych. W oparciu o wyniki planowanych badań, mogą zostać opracowane rekomendacje dla szkół oraz propozycje legislacyjne, jeśli zajdzie taka potrzeba. Kluczowe będzie jednak wsparcie społeczności lokalnych i dyrektorów szkół w procesie kształtowania regulaminów.

Znaczenie dialogu i edukacji

Zdaniem ekspertów, kluczowe jest prowadzenie szerokiego dialogu społecznego z udziałem nauczycieli, rodziców, uczniów i psychologów. Zamiast narzucać jednolite rozwiązania, należy stawiać na edukację w zakresie bezpiecznego i świadomego korzystania z nowych technologii. Szkoły mogą wprowadzać tzw. strefy bez telefonów, skrzynki depozytowe czy specjalne lekcje o cyfrowej higienie.

Podsumowanie – czy w Polsce jest zakaz używania telefonów komórkowych w Szkołach

Chociaż Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje obecnie wprowadzenia ogólnopolskiego zakazu korzystania z telefonów w szkołach, temat ten pozostaje jednym z głównych punktów debat edukacyjnych. Poprzez zapowiedziane badania, konsultacje i kampanie informacyjne, resort dąży do stworzenia warunków sprzyjających odpowiedzialnemu korzystaniu z technologii przez uczniów. Wprowadzenie jasnych zasad może pomóc w poprawie koncentracji, relacji międzyludzkich i ogólnej jakości edukacji.

MEN analizuje zakaz telefonów w szkołach – nowe przepisy 2025
Ministerstwo Edukacji zapowiada ograniczenie telefonów w szkołach. Nowe przepisy mogą wejść w życie od roku szkolnego 2025/2026 w całej Polsce.
Kliknij żeby ocenić artykuł
[Total: 1 Average: 5]

Podobne artykuły

1 Comment

Add yours
  1. 1
    monika warszewo

    Warto zwrócić uwagę na aspekt prawny i konstytucyjny ewentualnego zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach. Wprowadzenie takiego ograniczenia musi być proporcjonalne i zgodne z prawem oświatowym oraz prawami ucznia. Kluczowe będzie określenie, czy telefon jest środkiem komunikacji gwarantującym bezpieczeństwo dziecka, np. w sytuacjach awaryjnych. Należy też rozważyć różnice między szkołami podstawowymi a średnimi – w starszych klasach smartfon może służyć jako pomoc edukacyjna. Brakuje też jasnych wytycznych co do sytuacji wyjątkowych, np. kontaktu z rodzicem w sprawach zdrowotnych lub logistycznych.

+ Leave a Comment